onsdag 26 juli 2017

Fingerprints marknadsledande på en explosiv marknad.


Fingerprints

Det känns som att Fingerprints nu är på väg att rycka upp sig efter problemen med lagernivåerna som led till två vinstvarningar Q4 2016 och Q1 2017. Efter det har dem nu valt att inte lämna några prognoser för kvartalsrapporterna. Pga att det är för svårt att läsa av den svängiga mobilmarknadsförsäljningen.
 Q2:an blev som väntat inget lyckorus, det positiva var kassaflödet och att lagerna åter är normaliserade. Mest positiva var ju självklart nyheten om samarbete med giganten Qualcomm som slog ner som en blixt från en klarblå himmel. Fingerprints tror sig ligga kvar på en marknadsandel på ca 50 % i mobilsegmentet. Detta tack vare endel nya affärer och även pga att dem vunnit affärer från Kinesiska konkurrenten Goodix. Det ryktades om nyemission för att finansiera affären av Iris bolaget Delta ID från diverse medier trotts att bolaget kommunicerat det motsatta tidigare. Så ingen NE i nuläget. Jag själv hoppas på flera intressanta uppköp från Fingerprints sidan. Delta Id tror jag var ett mycket bra köp. Som förmodligen kommer att höja bolagets marginal på sensorer i mobiler med packet-läsningar Iris/Fingerprint sensor.

Detta leverade Fingerprints under Q2. Själv tycker jag att det ser mycket bra ut i detta flöde. Dock får  man inte glömma att de är flera leverantörer till vissa av de modeller som nämns nedan.
Sammanställning kommer från

@Fundersam52a twitterprofil.

Här nedan ser ni en liten sammanställning av resultatet från Q2:an. Där ser ni även att marginalen är ganska låg förmodligen pga lagerrensningen under kvartalet.



En liten sammanställning maj månad över marknaden i Kina där Fingerprints är väldigt stora. Här nedan kan ni se att dem har tagit marknadsandelar och att konkurrenten Goodix har tappat.
Källa: SRI-Sunrise Research Institute

Jag tycker att Fingerprints ser intressant ut på dessa nivåer dock måste dem visa styrka i kommande rapporter nu när lagernivåerna är normaliserade. Fingerprints ligger ju i startgropparna inom flertal segment som t.ex Smarta kort som jag tror kommer att bli ganska stort. Iris igenkänning i mobiltelefoner kommer att växa kraftigt. Biometri i bilindustri är även på gång. Biometri i den enorma marknaden inom internet of things är även på gång. Assessorer som tex klockor ringar m.m. Mycket spännande framtid inom 
biometri. 

Det har varit mycket snack på twitter om att bolaget är styrt av så kallade blankare. Som dem tror har påverkat kursen och den låga värderingen. Blankare är personer eller mäklare som spekulerar i kursnedgång, blankare lånar aktier till högt pris säljer av och köper tillbaka samma värdepapper på läger pris. En av orsakerna sägs vara att det saknas några större ägare i bolaget förutom flertal fonder som lånar ut aktier. Fingerprint har ju som kanske dem flesta vet en stor ägare som tidigare var Vd i Fingerprint Cards nämligen Johan C. 

Här kommer ett par exempel på produkter inom IOT där Fingerprints är samarbetspartner:

Benjilock smartlås med Fingerprintsensor.

Kaadas smarta lås med Fingerprintsensor.


Två av många nya produkter som Fingerprints sitter inbyggd i.

Ni som är intresserade och vill läsa mer om Fingerprints tycker jag ska följa dessa duktiga profiler på twitter: @materiel @Stock_Analytics @powerFPC @PhuurXVI @Aviember eller varför inte följa mig @LifeIsMyGoal1 finns såklart många många flera att följa men detta är mina tips.


Tänkte avsluta med att påminna om att detta inte är någon köprekommendation. Jag tar inget ansvar för andras affärer. Lämna gärna en kommentar på mitt inlägg eller ställ gärna någon fråga så hoppas jag att jag kan svara!

Dela gärna på Facebook Twitter G+, knapp ser ni längst ner i inlägg för att dela!  =🙏😘

Lycka till med dina affärer!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar