onsdag 21 september 2016

Många spännande #IPO

 Senaste veckorna har jag deltagit i några #IPO. Då kanske några av er undrar vad IPO är för något?

IPO är en förkortning av Initial Public Offering, dvs ett företag riktar sig för första gången till allmänheten med ett erbjudande om att köpa aktier (oftast i form av en nyemission).

Jag själv har deltagit i bla Mackmyra, WilLak, Savo-Solar och nu blir de även Engelska skolan. 

Så här ser nuvarande lista ut på Avanza om man tittar under erbjudande.



En lista som jag hitta på twitter över kommande #IPO. Många intressant bolag här på listan.



Vilka bolag har du själv valt att investera i eller vilka av de kommande IPOs är du sugen på att investera i?









5 kommentarer:

  1. WilLak kan jag förstå och jag gick in i den också (tror det finns långsiktigt potential) men Mackmyra? De har gått till börsen efter mer pengar varje år i flera år nu, tror inte helt på deras modell personligen.

    På andra sidan så är jag relativt begränsad i antalet IPOer som jag går in i, lite för mycket förhoppning med skulder i allmänhet för min smak och för mycket spekulation att det kommer gå upp. Ser också antalet IPOer som ett tecken på att marknaden är överhettad i allmänhet (kommer ihåg domedagsartiklar om att inga företag hade kommit till börsen på 3 år etc. tidigare så det svänger åt båda hållen).

    SvaraRadera
  2. Tjena Jonas!

    Förstår precis vad du menar! Själv hade jag också valt att göra introduktion när marknaden är het. Inte alltid bolagen väljer att ta in kapital för att dem är i knipa, endel använder det till att växa och skapa värde för aktieägaren. Men de gäller ju att vara observant, sen beror de ju lite på om du är kort eller långsiktig.

    Men visst är de kul med lite nytt blod till marknaden! =)

    /LIMG

    SvaraRadera
  3. Serneke, Engelska skolan och Ahlsell så här i första anblicken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Nonhosonno!

      Engelska Skolan har jag tecknat. Dem andra som du nämner får jag ta en titt på!

      /LIMG

      Radera
    2. Tecknade alla de du skrev Nonho. Och klev ur de båda sista med hyfsad vinst medan jag sitter kvar i Serneke. De blev inte riktigt som jag tänkt (hade hoppats på att kliva ur med 10 % vinst direkt) men det är ett lönsamt företag som ändå växer så det kommer nog en uppgång vad det lider.

      Radera