söndag 7 augusti 2016

Hur ska du lyckas på Börsen?



Portföljerna fortsätter att jobba för mig och börsveckan har gått bra. Semestern är slut och de finns tyvärr inte lika mycket tid till att följa börsen, twitter, poddar m,m. Igår kväll låg jag och lyssnade på Podden #Chatwithtraders! Mycket intressant podd där man intervjuar framgångsrika traders. En av frågorna dem ställer är bla hur du har lyckats. Vad svarar då några av de traders som är med?


Genomgående svaret är hitta en handfull aktier och studera dem noga. Titta på grafer och studera hur dem rör sig vid öppningar och stäningar. Skriv ut "charts" och analysera dem, sätt dig ner och kladda i graferna. Jämför rörelser med orderdjup och flöden och rörelsen i index. Flera tror även att de är viktigt att bränna sig för att lära sig. Alltså att man ska förlora en slant på en stor börsnedgång eller på några dåliga och ogenomtänkta aktieköp för att lära sig. För att hitta din väg så anser flera att du måste testa din tanke en längre tid upp emot ett års tid. Ge inte upp vid en större förlust se det som en lärdom. Analysera dem dåliga köpen du har gjort men även dem bra köpen du har gjort och försök att lära dig av dem. Flera av dem nämner bla att du aldrig ska göra en investering där du bara har lyssnat på en vän #twitter profil eller #bloggare utan att har gjort en egen bedömning och analys av bolaget. Viktigast är även när du köper bolaget att du kommer in i rätt läge men även så klart i vilket läge du säljer. Flera av dessa traders som intervjuas poängterar vikten i att undvika förluster. Att du bestämmer dig för en nivå där du säljer aktien de kan vara olika från person till person hur lågt du väljer att gå. Eller att du lägger in en stop loss nivå om du inte har möjlighet att följa börsen under dagen eller dagarna. Vad tänker du själv här om allt de jag har nämt här ovan? Lämna gärna en kommentar och reflektera dina tankar!


"Börsen är ett psykologiskt instrument där man flyttar pengar från personen med mindre kunskap till personen som har mer kunskap." Hörde eller läste detta citat någonstans. Så gör din läxa och spela bättre än dina motspelare. Så är börsen bara en plats där man lurar folk på pengar? Låter inte så kul men lite så är de ju faktiskt. Där av ska man vara väldigt försiktig med att lyssna på de diverse medier.


Augusti och september är historiskt de månader då börsen går som sämst på året. Vi får se om de även stämmer i år. Jag har läst flera artiklar där man försöker skrämma börsfolket. Där dem mer eller minder tycker att man ska sälja allt. För att en större nedgång väntar. Vi får se vad som händer. Hur går börsen Augusti till Oktober?  Vad tror du?


Tänkte även göra en dump här över mina testportföljer som jag gjorde för ett tag sedan med hjälp av #Börsdata

Test Roc/Kassaflöde


Test Skuld/kapital























2 kommentarer:

  1. Hej LIMG
    Om jag väljer att investera i stora bolag som bland annat har en tydlig struktur, stark soliditet och ledning, rimlig belåning, och tydlig vision så tror jag chansen är god att kunna skapa en god avkastning över tid. Men börsen kommer att dyka lika säkert som den kommer att lyfta från gång till annan. Det enda som troligtvis kommer vara någorlunda konstant på resans väg är väl min ekonomiska plan för hur jag ska göra i min strävan efter finansiell framgång.

    De bolag jag väljer att investera i är bolag jag tror kommer fortsätta göra bra ifrån sig i framtiden. Oavsett börskrasher och annan makro-oro som kommer att dyka upp längs vägen. Bolagen har en idé om vad deras syfte är och det syftet kommer förhoppningsvis och troligtvis leda dem genom tider av oro men också driva och utveckla dem i tider av förväntan och möjligheter. Att ta rygg på jättar är en strategi som i alla fall jag tror kan leda till framgång på börsen. Börsen i sig är ju inget företag som skapar eller producerar några tjänster eller produkter, det gör ju bolagen vilket är en trygghet när det blåser kraftigt.

    Att lyckas på börsen kan innebära så många olika saker. Men att lyckas med sin ekonomiska plan för en god ekonomisk tillväxt handlar - tror jag - långt mer om att följa din egen röst snarare än många av de experter som finns ute i börsens universum. Frågar man människor som Warren Buffett och Fredrik Lundberg så tror jag att de lyssnat långt mer på den egna rösten än på andras i fråga om hur de har lyckats, oavsett om det är på börsen eller i sitt företagande. Så om man har en väl genomtänkt plan för vad man vill uppnå så ökar troligtvis chansen att jag lyckas - på börsen precis som i övriga livet. Men man kan aldrig veta - vilket ju är en naturlig del av tjusningen och risken med det hela.

    Mvh,

    Atlas Investo

    SvaraRadera
  2. Tjena AtlasInvesto!

    Många bra tankar du tar upp i din kommentar här! Värdeinvestering likt Warren funkar ju uppenbarligen. Men jag är inte bara här för att tjäna pengar, jag vill lära mig och utvecklas. Därför har jag gått ifrån det tänket endel, men jag har fortfarande långsiktiga innehav kvar. Alla måste hitta sin egen vägen endel hittar den direkt andra måste söka efter den en längre tid.

    Må risken vara med dig!

    Tack för din kommentar!

    /LIMG

    SvaraRadera