lördag 18 juni 2016

I once was lost but now I'm found?



Jag varit lite uppstressad i mitt investerande senaste tiden. Många konstiga köp och sälj ut och in på kontot. Det har nog blivit 50-100 transaktioner under bara några månader. Jag tror att de beror på att jag nu är inne i min första Bear-trend och inte vet riktigt hur jag ska bete mig. Sedan kom de ännu mer tankar nu när #Brexit börjar närma sig. Detta har även påverkat mina innehav negativt, börsen verkar inte gilla osäkerhet och tydligen inte jag häller. Jag sålde av stora delar av mina innehav på ISK kontot inför Brexit. Men jag klarade inte av att vänta länge innan jag beslutade att jag ville vara kvar i spelet även innan Brexit.


Jag läste ett mycket läsvärt inlägg från Arne Talving om bear och bull trend.


Min grundtanke från början har ju varit att fylla på kapital i kvalitets bolag under dessa bear perioder. Men under den här tiden har jag famlat efter andra småbolag för att försöka rädda kapital när nu börsen sjunker. Vilket är ganska knasigt då även dessa bolag sjunker under en #Beartrend.


Därav mitt föra inlägg där jag bestämde mig för att läsa på mer om aktier och börsbeteende. Tanken med detta är att jag aktivt ska kunna värdera och kunna sätta en prislapp på mina innehav både vid köp och försäljning. Jag hoppas kunna lära mig en del om detta utifrån deras kunskaper från deras långa och framgångsrika tid på börsen.

Jag har nu landat i 16 fina bolag på mitt ISK konto. Dessa ska jag fylla på nu under "sista" delen av bear trenden och kommande bull trend.


Jag får se detta som en lärdom tills jag går in i nästa bear trend.


Hur har du själv hanterat denna bear trend som vi nu befinner oss i?







6 kommentarer:

  1. Man räknar på vad företaget är värt, delar det med antalet aktier och så har du priset du vill betala för företaget per aktie. När priset på börsen är lägre: Köp, är det högre: du har nu tid att undersöka och räkna på andra företag och deras värde.
    Och som en krydda: håller du ett öga på P/E talet och det blir väldigt högt, typ 100-200 eller så, se till att sälj aktierna i det bolaget. Du kommer vid nästa lågkonjunktur kunna köpa tillbaka aktierna oerhört mycket billigare
    Svårare än så är det inte
    Har du svårt att kontrollera dina känslor pga börsrörelser så kanske du bör fundera över om börsen är rätt ställe för dig. Fundera på allvar över det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena!

      Det du skriver håller jag helt och hållet med om. Jag känner till endel om värdering och p/e tal osv. Men känner att de finns mycket mer att lära. Nej att bli påverkad av känslor vid investeringar är inte alls bra. Jag vet att jag kommer att hålla på med aktiesparande resten av livet, de finns inget roligare.

      Lycka till med ditt sparande och tack för din kommentar!

      /LIMG

      Radera
  2. Tjena!

    Jag håller med dig, det är inte lätt att veta hur man ska agera i en svår marknad. Själv så kör jag taktiken att satsa regelbundet i både aktier och fonder och bara i riktigt stora och stabila bolag.

    Det blir spännande att se hur länge bear trenden kommer att hålla i sig. Helt säkert är då att Beer trenden kommer att hålla i sig över sommaren i alla fall :)

    Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena drömmaren.

      Verkligen inte. Ja de blir spännande att följa trenden och ser hur länge den håller i sig. Jag sparar också mestadels i riktigt stora bolag med utdelning regelbundet.

      Lycka till och tack för din kommentar!

      /LIMG

      Radera
  3. Det är inte helt lätt att tajma aktiemarknaden och anpassa sin portfölj efter hur det rör sig. Men måste det vara så svårt då? Räcker det inte med att du 1. gör en lista med kvalitetsbolag 2. investerar regelbundet i dessa 3. inte säljer. Jag förstår att det kan låta provocerande att "bara" göra detta men jag förstår att det är detta du vill nå. Jag är grymt imponerad av dig som granskar dig själv i sömmarna och vill lära dig mer om hur du och många andra funkar när det svänger fram och tillbaka på börsen. Jag kan bara säga, att med erfarenhet så blir man mindre "på bollen" och köp/sälj. Det blir mest bara köp :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena!

      Med de här inlägget ville jag vissa att de är viktigt att inse sina begränsningar. Under denna perioden trodde jag att jag var "Rambo". Och de är jag så klart inte. Mindre köp och sälj nu för min del.

      Tack för din kommentar!

      /LIMG

      Radera