måndag 16 maj 2016

Mina mål och några uppdateringar.


Ett av mina del mål är att nå en miljon kr i sparat kapital. Vi ska nå dit inom 2 år. Känns inte som allt för högt mål. Visst beror de självklart på hur börsen går osv. Är börsen i botten om 2 år så blir de ganska tufft. Nästa del mål att bli dollar miljonär. Mitt mål är att vi ska vara där om inom 7 års tid. Sista målet är att vi ska bli helt oberoende av lön från arbetsgivare. Då ska huset vara helt betalt från skulder och vi ska kunna göra det vi vill i livet. Tänkte jag skulle göra ett längre inlägg om detta fram över.


Jag har gjort några uppdateringar på bloggen här också. Efter utdelningar från bla Activision Blizzard H&M och Apple så är tickern längs upp på sidan nu uppe i 10184 kr. Det är alltså hur mycket utdelningar vi har fått under 2016. Siffran längst till höger på tickern 16426 kr är så mycket som vi fick i utdelning under hela 2015. Så det börjar krypa närmre förra årets utdelningspott.


I förra inlägget så frågade jag om tips till börspoddar. Och fick goda tips från bloggrannen Sparosverige. På höger sidan i baren ser ni listan på alla Aktiepoddar om någon är intresserad av att lyssna eller titta på några poddar. Tänkte jag skulle kolla igenom dessa under helgen som kommer.


Idag gjorde jag även ett mindre inköp av Apple när börsen öppnade. Precis som legenden Buffet gjorde idag. Apple har som ni kanske vet backat endel senaste tiden så jag passade på att sänka mitt GAV något i portföljen.




4 kommentarer:

  1. Köpte också apple idag, varit sugen att kliva på vid 90 men nu när Buffet valde att slå till så gjorde jag samma, tror det kommer bli bra på sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, vad kan gå fel med de kassaflödet som Apple har? =) Dock så vill jag har mer innovation ifrån Apples sida. Tycker det har hänt väldigt lite sedan första Iphonen tog över världen.

      Tack för din kommentar och lycka till med ditt sparande!

      /LIMG

      Radera
  2. Fast Hemberg tycks ha glömt berätta för sin vikarie att han hade en podd. Jaja, de gamla avsnitten finns ju där och kanske kommer både podden och Hemberg tillbaka.

    Men "blogggrannen Saparosverige"... Aldrig tre G på raken i ett sammansatt ord utan bindestreck, så antingen bloggrannen eller blogg-grannen. Och bara ett A i Sparo. /Gnällbloggaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påpekandet. Jag är kass på mitt eget modersmål. =) Men jag hoppas att folk förstår vad jag pratar om! =)

      Tack för din kommentar och må väl!

      /LIMG

      Radera