tisdag 24 maj 2016

Life is my goal testar att investera med Börsdata Screener.

Jag fick en liten ide att göra ett test med Börsdata som jag har haft konto hos en längre tid. Men som jag inte har utnyttjat så flitigt. Jag tänker så här, jag sorterar bolagen på alla svenska börslistor. Jag väljer i flikarna att titta på kassaflöde över 3 års snitt, ROC och P/E tal. ROC som står för Return on capital. Vilket är lönsamhet på det investerade kapitalet. P/e som står för Price/Earnings vilket är värderingen i förhållande till vinsten. Sedan öppnar jag ett ISK konto och köper 3-5 bolag och följer dessa under ett års tid. Och då ser det ut enligt följande:



Jag väljer att köpa några bolag som ser bra ut på dessa nyckeltal. Jag köper 5 "små" poster på ca 500 kr st.

Jag väljer att köpa:


  • Avega group
  • Mycronic
  • Lucara Diamond
  • Dedicare
  • Novotek

Vad tror ni om detta? Ska bli mycket spännande att följa tycker jag! Då detta är helt utanför mina ramar då jag sysslar med investeringar i kvalitets bolag på lång sikt!









4 kommentarer:

  1. Intressant!
    Håll oss läsare ordentligt uppdaterade hur det går för dig med detta.

    Mvh
    Framtida Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det ska jag göra =)

      /LIMG

      Radera
  2. Grymt!

    Har själv funderat på att prova någon av dessa "formler" Net-Nets, Magic Formula, F-score osv. Bara för att själv bilda mig en uppfattning kring dessa. Men jag har inte gjort något än, men det är mer sannolikt än otroligt att jag tar tag i saken i framtiden. Är alldeles för nyfiken för att låta bli.

    Låt oss veta hur det går längs vägen nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är riktigt taggad. Jag har planer på att göra två portföljer till med 5 bolag. Kassaflöde/ROC vs Direktavkastning vs Utdelningstillväxtbolag. Och mäta dessa 3 emot varande under en tid. Vad tror du om det? Några andra förslag?

      Tack för din kommentar och lycka till med ditt sparande!

      /LIMG

      Radera