torsdag 19 maj 2016

Life is my goal "Nybörjarguiden" till ekonomiskt oberoende

Jag har nu skapat en enkel guide för en nybörjare att skapa ett sunt sparande för att lätt ta sig till
första miljonen. Jag går nedan igenom 13 enkla punkter hur du ska lyckas med ditt sparade. Jag själv har kommit en bit på vägen men har en bra bit kvar till mina mål. Detta är endast tips och inspiration alltså inget jag kan garanter att de funkar till 100 %. Men jag vet att det har funkat för många andra. Hoppas att jag kan ge dig inspiration till ditt sparande. Är de något som jag har missat eller helt missuppfattat så lämna en kommentar eller skicka ett mail till mig. Du som är nybörjare skicka gärna frågor till mig om de är något som du undrar över. Så hoppas jag att jag kan hjälpa dig. Till slut jag är ingen "raketforskare" men jag har lärt mig endel om sparnade och ekonomi. Så nu är de dags för dig att ta kontrollen över din egen ekonomi och dit liv.



1. Att skapa ett konto hos en InternetBank

Här tycker jag absolut att Avanza och Nordnet är dem starkaste på svenska marknaden. Dem har dem lästa avgifterna och lägst courtage. Just nu har tex Avanza gratis handel på Stockholmsbörsen upp till 50000 kr. Dem har även stort utbud på handel. Det går inte att jämföra dem med banker som tex Swedbank, Nordea, Handelsbanken m.m. Att skapa konto här tar dig bara några minuter. Du får sedan vänta någon eller några dagar på inloggningsuppgifter som skickas via posten.


2. Välj typ av konto ISK, Depå eller KF

Välj vilket konto som passar dig bäst och börja att handla med lästa courtageklassen. Jag har valt att spara mina svenska aktier i ISK-konto och mina utländska innehav i Kapitalförsäkring. Men som sagt titta över vad som passar just dig för din egen aktiehandel. Läs gärna om mina Isk innehav resp kf innehav här.


3. Skapa ett sparbeteende
Här är en väldigt viktig punk. För att få fart på ditt sparande är de viktigt att du får igång ett cashflow till ditt konto. Att du ständigt tittar över din utgifter och inkomster. Titta gärna på ett av mina inlägg 15 snabba spartips. Att annat inlägg jag gjort om sparande som ni gärna får titta på "Spartips 2.0".


4. Börjar läs om aktier tex Böcker, bloggar, nyheter, årsredovisningar m.m
Det finns mycket att läsa och lära, viktigast är att du börjar. De finns många olika kanaler att välja på som jag har nämnt ovan. Jag har här även på min blogg många läsvärda länkar till bloggar på vänster sidan som kan ge dig inspiration i ditt sparande. Youtube och börspoddar är några andra exempel på ett inlärningssätt. Titta gärna igenom min Aktiepoddlista här på höger sidan och se om du hittar någon podd som passar just dig.


5. Investera i lågrisk bolag med utdelning
Jag tycker att det klyschiga uttrycket "Put your money where your mouth is" är väldigt bra att använda. Titta över samhället i stort vad du själv handlar eller din familj, vänner m.m. När du köper en produkt eller tjänst så får du en uppfattning av bolagets kvalitet och konkurrenskraft. Sedan är de ju förstås inte allt. När du börjat komma igång är de bra att titta igenom resp företags kvartal resp årsredovisning. Se att tex bolaget går med vinst och att man inte delar ut hela vinsten till aktieägarna. Att inte företaget har en hög belåningsgrad. Här finns det mycket mer att lära om att värdera ett företag men det är sådan som växer med din kunskap.


6. Sprid innehav i olika branscher
Presis som jag nämnde i punkt 5 så titta över samhället och sprid dina innehav i olika branscher som tex: Mat, sjukvård, fastigheter, banker, försäkringar och mycket mycket mer.


7. Återinvestera dina utdelningar
När du sedan kommit igång som kommer snart dina första utdelningar att dyka in på kontot. Lägg dessa till dina insättningar och gör lite "större" köp för att inte få så stort courtage om du nu inte har helt gratis courtage.


8. Ha tålamod
Väldigt viktigt att inte stirra sig blind på kursen som studsar upp och ner på börsen. Har du köpt ett bolag med kvalitet och vinster kommer kursen att följa med över tid. Och även utdelningar kommer att höja i företaget på lång sikt. Så undvik att köpa och sälja för mycket till en början innan du känner dig trygg i dina kunskaper.


9. Fyll på dina favoriter vid dippar
Just nu står börserna ganska högt. Börja med att göra mindre köp för att sedan fylla på vid mindre eller större dippar. Läs nyhetsflödet om dina innehav och följ utvecklingen.


10. Läs mer och mer går aldrig att bli fullärd
Fortsätt med punkt 4 ovan och lär dig ännu mer om ditt sparande.


11. Följ upp dina innehav och skapa mål med ditt sparande
Viktigt för mig är att skapa mål med ditt sparande och visualisera dem. Sätt upp mål hur mycket du ska sätt in på aktiekontot varje månad. Och försöka att höja dessa mål under tiden som du krossar dem. Finns endel extrema sparare som klara att spara 50-70 % av sina inkomster. Men glöm inte att leva under tiden som du bygger din "pengamaskin". Låt pengar jobba för dig och inte tvärt om.


12. Ta alltid egna beslut
Läs och lär ta inga snabba beslut och fatta alltid dina egna beslut. Det finns väldigt många siare där ut!

13. LYCKA TILL






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar