onsdag 11 maj 2016

Life is my goal nybörjarportfölj!

Flera andra bloggare har satt ihop en nybörjarportfölj bla Stefan Thelenius. Så jag blev sugen på att sätta ihop en med. Avanza har ju som ni kanske vet tagit bort courtaget upp till 50000 kr. Mycket bra för alla som börjar att spara. Detta gäller dock endast på stockholmsbörsen. Men jag tänkte göra lite som jag vill och välja några Amerikanska bolag i portföljen. Tycker nog att man även har råd med något eller några courtage vid inköp. Många av bolagen som jag har valt ligger ganska högt i kurs/värdering i dagsläget.


Min Nybörjarportfölj:


Coca-Cola Co
Activision Blizzard Inc
Hennes & Mauritz
Kraft Heinz co
Philip Morris international inc
Castellum
Intrum Justitia
Realty Income Corp
Johnson & Johnson
AT&T Inc
Investor A




Här en en ganska bra riskspridning över alla branscher. Alla dessa bolag ger utdelning i nuläget, eller man kanske ska säga förväntas ge utdelning. Vad tycker du om min nybörjarportfölj? Vad hade du själv valt i din nybörjarportfölj?









2 kommentarer:

  1. Tack för en bra blogg. Jag håller själv på att skapa mig en portfölj och kollar lite på vad den ska ha för inriktning. Ser att du valt stora bolag med fokus på utdelningar och en hel del av dom är amerikanska. Hur ser du på att SP500 nästan ligger på ath och svenska börsen gått ner 25%? Har tänkt att köpa in mig under 6-9 månader för att ej riskera att jag kommer in helt fel. Köper du alltid för att behålla eller vad kan göra att du byter ut en aktie?

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Hej! Tackar så mycket!

    Vad kul att du har kommit igång med aktiesparare. Bra tanke där att sprida köpen över flera månader och försöka hitta en dipp. Jag köper mest i svenska bolag just nu, dock tror jag att börsen kommer att försätta att sjunka ett tag till. Min grundtanke är att köpa och behålla livet ut men då och då så viktar jag ner ett innehav som gått väldigt bra och flyttar över till ett annat bolag som jag tycker har god kvalitet.

    Tack för din kommentar och lycka till med ditt sparande!

    /LIMG

    SvaraRadera