lördag 19 mars 2016

Vilken är din investerings strategi? What is your investment strategy?

Jag tror de finns lika många strategier som de finns maträtter. Svårt att säga vad som är rätt och vad som är fel. Kanske lättar att säga vad som funkar bra eller mindre bra. Tänkte med detta inlägget se om de är några modiga som vågar skriva om sina strategier och diskutera ämnet.

Min strategi är ganska enkel. Köp och behåll, hitta stora konkurrens kraftiga bolag som gör en god vinst och har god vinstmarginal och delar ut pengar i utdelning. Jag väljer att blanda bolag med hög utdelning och låg utdelningstillväxt med bolag som har lägre utdelning och hög utdelningstillväxt. Jag väljer att köpa i alla Börs väder, och inte påverkas av macro nyheter eller diverse siare. 

Så vilken är din strategi?

I think they are as many strategies as there are dishes. Hard to say what is right and what is wrong . Maybe eases to say what works well or less well. Thought of this post to see if they are a few brave who dare to write about their strategies and discuss the subject.

My strategy is pretty simple. Buy and hold , find great competitive companies that make a good profit and good profit margin and distributing money in dividends . I choose to mix companies with high dividends and low dividend growth of companies with lower dividend and high dividend growth. I choose to buy in all weather Exchange , and is not affected by macro news or assorted seers .

So what is your strategy ?

I have used google translate so sorry for bad translation!

8 kommentarer:

  1. Ser att Vardia ingår i portföljen. På vilket sätt representerar detta bolag något som tar plats i denna portfölj. Ta det inte som någon kritik, men jag tycker hela portföljbygget mest påminner om ett misch-masch av tips som hämtats upp från bloggosfären.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  2. Ja endel bolag har ju hängt kvar sedan tidigare så kallade misstag. Tror att alla har följt strömmen vid något tillfälle så även jag! Och de gör jag nog ännu. Vi är ju trots allt flockdjur. Inga problem, ordet är fritt!

    Så vad är din Strategi Lars?

    Tack för din kommentar!

    /LIMG

    SvaraRadera
  3. Hej LIMG!

    Jag svarade på precis den frågan för en månad sedan :-)

    http://attvaljalycka.blogspot.com/2016/02/mina-investeringsregler.html

    Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser ju förnuftigt ut! Jag känner bara att de kan ta tid att lära känna ledningen i alla bolag man äger, räcker nog inte med 8 timmars arbetsdagar! =) hajar vad du menar.

      Tack för din kommentar!

      /LIMG

      Radera
  4. Liknande som din strategi.Köper stora stabila företag regelbundet som jag behåller på lång sikt för att samla utdelningar.

    SvaraRadera
  5. Härligt! Kul att du tittar förbi! :) Sen gillar jag de här typiska klyschan "pur your money where your money where your mouth is". Genom att jag själv är kund får jag större uppfattning om företagets kvalitet service och produkter! Där i genom förstår jag enkelt konkursenskraften.

    Tack för din kommentar!

    /LIMG

    SvaraRadera
  6. Min strategi @ http://aktieraven.blogspot.se/ skiljer sig troligen lite från den genomsnittlige bloggaren.

    En fundering som jag får är om du aldrig ska sälja? Eller ska det tolkas som att det sker då bolagen inte längre bedöms som: "... stora konkurrenskraftiga bolag som gör en god vinst och har god vinstmarginal och delar ut pengar i utdelning"?

    SvaraRadera
  7. Intressant strategi! bra resultat?

    Självklart kommer de att ske försäljningar, men endast enstaka fall. Börja se att portföljen tar sin form, då jag har 10-15 bolag som har betydligt större innehav än resterande. Men min tanke är att behålla på lång sikt och fylla på dessa innehav då jag tror att de flesta av mina bolag klarar en svacka. Tex sålde jag exxon här om dagen då jag inte ser tillväxten i bolaget eller framtiden i oljan. De svåra är att hålla huvudet kallt och inte sälja bolag som gått mycket på plus som tex realty income eller Starbucks.

    Tack för din kommentar!

    /LIMG

    SvaraRadera