lördag 12 mars 2016

Spartips 2.0

I våran väg till ekonomisk frihet ser jag sparande som en väldigt viktig del. Du kan tjäna hur mycket som helst men ändå inte lyckas ha kvar några slantar vid månadens slut. Alla kan spara oavsett inkomst. De handlar om prioriteringar. Därför tänkte jag fortsätta på mitt tidigare inlägg om sparande http://lifeismygoal.blogspot.se/2016/01/15-snabba-spartips.html.

Så vad kan man mer göra för att spara pengar?

En sak som jag gjorde för längde sedan var att jag gick ur Svenska kyrkan. Hittar nu följande sida http://www.kyrkoavgiftningen.se/?gclid=CIzXpJfuussCFcHFcgodLFcKNQ#cal där man kan räkna ut hur mycket pengar man betalar till svenskakyrkan tills pensionsåldern. Jag knackade in året jag gick ur svenska kyrkan och min inkomst och ser då att jag hade betalat ca 200000 kr till svenska kyrkan om jag hade fortsatt att vara medlem. Då jag inte är speciellt troende så såg jag inte detta som någon nackdel. Man betalar ju ändå en procentsatts i begravningsavgift, så att den är delvis betald när man trillar av pinnen.

Andra saker som man kan se över är om man verkligen behöver A-kassa och medlemskap i fackförbund. Här finns de stora pengar att spara. Men självklart är de olika vad man har för åsikt om att vara med eller stå utanför. Man betalar pengar för en viss trygghet, så de beror ju lite på hur trygg du känner dig hos din arbetsgivare. Eller vad förbundet gör för dig för den summan som du betalar varje månad. Sedan ingår ju vissa försäkringar m.m hos de olika förbunden som du själv får se över om du väljer att gå ur.

Där fick ni lite mer att fundera på! Jag kommer förmodligen fortsätta på detta inlägg vid ett senare tillfälle!

Lycka till med ditt sparande!





3 kommentarer:

  1. Jag har också gått ur Svenska kyrkan, och jag är glad att jag har gjort det innan jag gått ut i arbetslivet på riktigt.

    SvaraRadera
  2. Det är jag med när men ser hur stor summan blir i slutändan!

    Tack för din kommentar!

    /LIMG

    SvaraRadera
  3. Jag har också valt att gå ut ur svenska kyrkan och har istället valt att varje år skänka motsvarande summa till välgörenhet istället. Det känns som en rimlig variant för mig då det för min del inte handlar om att spara pengarna, utan istället om att jag inte delar kyrkans trosuppfattning. Men visst, man kan spara en hel del på att inte delta.

    SvaraRadera