måndag 7 mars 2016

Sorry Buffett.

Förra veckan så sålde jag av hela mitt innehav i Berkshire Hathaway. Något jag kanske får ångra, då jag vet att det är ett stabilt bolag som i snitt växer över index. Negativa sidan är att dem inte delar ut någon aktieutdelning till sina aktieägare. Dels därför sålde jag innehavet, kursen har även legat i dödläge en tid. Berkshire Hathaway fick lämna plats för några andra bolag som jag köpte efter försäljning under förra veckan. Jag valde att fylla på mina innehav i Visa, Nike, Disney och sedan blev de några minder köp på svenska börsen. Castellum, Atlas Copco och Telia.

Det blev en vecka helt utan utdelningar, börja kännas ganska ovanligt för min portfölj. Totalt ökade innehavet med ca 1% under veckan.

Sedan öppnade jag även konto hos Nordnet i förra veckan. Av ren nyfikenhet. Så det blir nog eventuellt några överföringar dit i framtiden. Skickade även ett mail till Avanza och ifrågasatte om dem tänkt att konkurrera med Nordnets lån på värdepapper då det i nuläget är mycket bättre villkor än vad Avanza har enligt mig. Svaret var något trevande, men vi får väll se vad framtiden utvisar!

6 kommentarer:

  1. Jag sålde också några BRK.B för någon vecka sedan. Köpte några småbolag som delar ut för pengarna. Mest för att försöka hitta lite bolag som kanske kan växa i både utdelning och avkastning.

    Framtiden får visa om det var smart. Äger fortfarande några aktier i bolaget och dessa ska jag behålla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med ditt sparande!

      Tack för kommentaren!

      /LIMG

      Radera
  2. I don't really like BRK.B either. Dividend growth stocks are the best way to produce long term continuous returns. :) Even Buffett once said that his favorite holding period for an investment is "forever." But what's the point of holding a stock forever if it never pays any income while the investor is still alive? lol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yeah, Buffett likes dividens but he doesn't like too pay them! =)

      Thanks for your reply

      /LIMG

      Radera
  3. Känns klokt. Bra möjligheter för tillväxt i de bolagen du köpt i, förutom möjligtvis Telia som jag är lite mer tveksam till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Framtida Frihet.

      Är väll inte direkt mitt favoritinnehav i portföljen. Dem betalar fin utdelning men har dock ingen vidare kursutveckling. Köpte endast några få med det skramlet som fanns kvar i likvider.

      Tack För din kommentar!

      /LIMG

      Radera