lördag 26 december 2015

Years biggest failures and lessons.

Man lär sig av misstagen, eller? Ja jag hoppas att jag har gjort de.  De har ju blivit några snedsteg dem senaste åren. Jag tror att misstagen gör att investeringsstrategin växer fram eller att det formar nästkommande investeringar. Man får ju försöka se de positiva och ta lärdom av de hela.

Jag har ägt Fingerprint Cards och Precise Biometrics för en tid sedan. Där försäljning idag hade mångdubblat investeringen. Men jag är inte psyket eller kylan till att sitta kvar och titta när en aktie studsar upp och ner så pass som dessa två faktiskt har gjort. Så
misstaget var att jag sålde förtidigt om man ser till dagens kurs.


Jag gick även gått på minan Trustbuddy som gick i konkurs i slutet av oktober.
 

Jag köpte och sålde 3D skrivarbolaget Arcam i en fallande trend. 

Även ”Josab international” köpte jag när resan redan var slut.




Samma sak med Opus group köpt på högsta nivå och sålde i en fallande trend.

Och sedan har vi ju ”Vardia Insurance group” , där förhoppnigarna smittade av sig på många investerar. Även på mig. Stora missen i bokföringen som gjorde att dem blev tvungna att ta in nytt kapital från investerarna (emission). Men även skadade sitt rykte som bolag. Jag sitter där kvar på innehavet.



Sedan har vi klädbolaget ”Wesc” som inte har haft några positiva resultat dem senaste åren. Men som nu har gjort omstruktureringar som börjar ge resultat och tillväxten kanske kommer under 2016. Här sitter jag fortfarande kvar på innehavet.






”Sensys gato” som säljer trafikkameror sålde jag för tidigt, jag sålde den i en stigande trend.  4 januari flyttar detta bolag upp till mid cap från small cap listan.








Men trotts alla dessa misstag så har portföljen gått bra dem två senaste åren. De finns så klart fler misstag än dessa, men jag försökte att ta med dem som har påverkat min portfölj mest negativt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar