söndag 20 december 2015

Tankar kring sparande.

Sparande är ju väldigt enkelt eller? Att konsumera mindre. Nej de är ju inte så lätt som de låter. Media, samhälle m.m driver på ditt köpbehov, det där måsta jag ha. Men grannen har ju köpt en sådan eller tex barnen kompis har ju de. Man är tvungen att tänka både en, två och tre gånger. Behöver vi verkligen de här. En annan viktigt sak är att inte dra på dig för mycket lån till din kära bank. Behöver jag verkligen det är just nu eller kan jag spara ihop några kronor varje månad och istället äga behovet istället för att låna till de. Jag tror att de är ett av dem störst misstagen vi gör. Att dra på sig lån minskar din egen netto inkomst. Att tex köpa en bil eller soffa på lån, innebär ju faktiskt att du i slutändan har köpt 1,5 bilar eller två soffor beroende av räntans storlek eller hur lång amorteringstid du har.


Jag tror att de är viktigt ha koll på detta innan man börjar att aktie och fondspara. För att få igång ett cashflow till ditt aktiekonto och få de att växa. Detta är något jag kämpar med dagligen. Vi sparar tex minst 42 % av min lön till aktier och fonder varje månad. Att få ner alla fasta kostnader och spontana köp är något som är viktigt för att höja denna kvoten. I detta sparande ingår det sparande till barnen och sparande till nöjen så som resor och annat. Slutet av varje månade så för vi över överblivet kapital. Så kvoten hamnar i närheten av 50% varje månad. 

Hoppas att jag har satt igång några tankar hos dig?

Skriv gärna en kommentar på mitt inlägg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar