torsdag 31 december 2015

Nytt år nya möjligheter och nya mål.

Året blev helt okey med många fina utdelningar, andelen utdelningar ökade med mer än 100% jämfört med året innan. Värdeutvecklingen prickade nästan six return index, eller strax över. Så jag är nöjd med det. 

Den investeringstypen som jag har liknar mest är värdeinvestering och den passar mig personligen bra. Passar självklart inte alla. Alla måste hitta sin egen strategi, finns inga rätt och fel på börsen. 

Utvecklingen på portföljen sedan jag började byta strategi har varit bra hittills. Dock tror jag att 2016 kan bli ett kämpigt år på börsen då 2015 visat sig vara ett svängigt år. Detta kan vara indiktion på en större nedgång. Men jag kommer att sitta kvar stadigt i båten och försätta med min strategi. Förhoppningsvis blir det några dippar och då möjligheter till bättre värdeinvesteringar. Här kommer ett diagram över senaste två årens utveckling.


Mitt nyårslöfte 2016 blir att öka på mina utdelningar med minst 50% från 2015. Det är inte realistiskt att tro att de skall öka med 100% varje år. Jag hoppas att min cashflow kommer att ligga kvar på 40-50% av min arbetsinkomst under 2016. Vilket blir ditt nyårslöfte?

Sista utdelningen för 2015: 

Lockheed martin corp (LMT)
Man är världens största leverantör till försvarsmakter med material bestående av exempelvis robotvapen, radarsystem, raketramper, satelliter och diverse ammunition.

Utdelning:1,65 dollar/aktie
Direktavkastning: 3%

Kvartal 3 2015:
Nettoomsättningen: 11500000000$
Nettoresultat: $ 865.000.000 $ 2,77 per aktie. Återköpt 4,1 miljoner aktier till värdet $ 3,0 miljarder. Ökade kvartalsvis utdelningen med 10 procent till $ 1,65 per aktie. 
Gott nytt år, lycka till med börsåret 2016.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar